Samen Scherp, op aanvraag en uitgifte
Rijksdienst voor Identiteitsgegevens
kennisvraagstuk
Bewustwording en gedragsverandering
Zorgvuldigheid begint met bewustzijn
Bij de gemeente Den Haag hebben in 2022 en 2023 twee ambtenaren valse paspoorten uitgegeven aan criminelen. Intern onderzoek gaf aanleiding voor de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens (RvIG) om de procedures, processen en verificatie van paspoortaanvragen aan te scherpen. Aan DPI de vraag om een communicatieplan op te stellen dat bewust maakt, kennis vergroot en wijst op het belang van zorgvuldig en professioneel gedrag. We voerden het plan ook uit.

Communicatiestrategie scherp op elkaars gedrag
Om een aansprekende campagne te ontwikkelen is het belangrijk medewerkers te laten meedenken. Dat zorgt voor draagvlak. Door intensieve gesprekken tussen onze adviseurs en gedragsdeskundigen, experts en werkgroepen met onder andere gemeenten, het ministerie van BZK en de Koninklijke Marechaussee kregen we de risico’s en uitdagingen goed in beeld. Dit leidde tot een slimme communicatiestrategie met een heldere probleemstelling en een overkoepelende boodschap: Samen scherp op aanvraag en uitgifte.


Fullservice: Van roadshows tot dialoogspel
De campagne die bestaat uit roadshows, middelen waaronder instructie-animaties en een dialoogspel is een groot succes geworden. Bijna alle gemeenten gebruiken dit dialoogspel. Procedures worden veel nauwkeuriger gevolgd, mensen spreken elkaar makkelijker aan op fouten en staan open voor aanwijzingen.
Samenwerking bestendigd
Het uitgifteproces van identiteitsgegevens is complex en wordt continue aangescherpt. Duizenden professionals die al jaren werken met het Reisdocumenten Aanvraag- en Archiefstation (RAAS) gaan aan de slag met een ander systeem, ReIS (Reisdocumenten Informatiesysteem). StopID, het eerste burgerportaal van RvIG wordt eind 2025 gelanceerd en de digitale pasfoto staat voor de deur. Veranderingen voor medewerkers én burgers. Het vraagt om een resultaatgerichte communicatieaanpak, waarvoor de RvIG weer voor DPI kiest.

