Vastgoed in beeld

Beeld draagt een steeds belangrijker steentje bij. Met meer dan 3.000 projecten bouwt DPI verder.

Juist in een tijd waarin de woningmarkt op slot zit en voor de ontwikkeling van een bescheiden kantoorgebouw de vlag uit gaat, moeten bouwers leren hun klanten te verleiden. DPI heeft als marktleider op het gebied van vastgoedpresentaties de opkomst en neergang van deze uiterst belangrijke sector meegemaakt. Sinds 1995 is DPI betrokken geweest bij de realisatie van meer dan 3.000 vastgoedprojecten. Ook nu adviseert en ondersteunt DPI vastgoedprofessionals bij het veroveren van klanten. Het gebruik van juiste beelden en beschikbare technieken helpt daarbij.

Aan de nodige prijscorrecties en verstrekkingen van hypotheken kan DPI niets veranderen. Bouwers en projectontwikkelaars worden gedwongen zich meer te verdiepen in de individuele klant en zijn wensen. Beeld en presentatie vormen daarbij een essentieel onderdeel. DPI zet daarbij een team in van architecten, consultants, programmeurs en animators. Elk project verdient een eigen aanpak. Het louter realistisch weergeven van de werkelijkheid en deze ‘opleuken’ volstaat al lang niet meer. Als specialist in vastgoedcommunicatie en –visualisatie maakt DPI gebruik van binnenhuisarchitecten, moodboards en 3D-bibliotheken die door meubel- en keukenfabrikanten met graagte ter beschikking worden gesteld. Alles wordt in het werk gesteld om potentiële kopers in het hart te raken en in het hoofd gerust te stellen.

BIM

Recente ontwikkelingen op de woning- en kantorenmarkt komen tot uiting in beeld en applicaties. Projecten worden kleiner, er zijn meer initiatieven voor cocreatie. Door gebruik te maken van modulaire bouwsystemen en Building Information Models (BIM) helpt DPI ontwikkelaars, aannemers en onderhoudsbedrijven niet alleen flexibel ontwerpen en bouwen, ook kunnen faalkosten behoorlijk gereduceerd worden doordat gevolgen van gemaakte keuzes direct zichtbaar zijn. Bovendien kunnen aanpassingen en individuele wensen met BIM gedurende het hele bouwproces razendsnel en accuraat in beeld worden gebracht.

Perfectie

De huidige consument verwacht dat goedgeprijsde kwaliteit mooi wordt verbeeld en verpakt. Die wil niet alleen zien wat het optiepakket kost, maar ook weten hoe het eruit ziet en dit beeld kunnen delen met familie en vrienden. De traditionele artist impressie wordt met configurators, gebaseerd op het 3D model, steeds meer geperfectioneerd en persoonlijk gemaakt.

Storytelling

Beeld wordt dus nog steeds belangrijker, juist in combinatie met social media. Een plaatje zegt nog altijd meer dan een post of een tweet. Aan de kwaliteit van de beelden worden steeds hogere eisen gesteld. Er is meer aandacht voor storytelling en daarbij horen meer spannende beelden en ‘one page websites’. De impressies van DPI worden meer uitgesproken en neigen meer naar de traditionele architectuur en kunstfotografie.

De mogelijkheden om beelden te presenteren zijn de laatste jaren flink toegenomen. Met Augmented Reality in combinatie met een smartphone of tablet legt DPI de digitale maquette in de hand van de kritische beslisser en met interactieve 360 graden panoramatours kan deze naar hartenlust in de rondte kijken.