Mass Customization

Van lopende naar persoonlijke band. Onze configurators bieden talrijke mogelijkheden

Consumenten willen en krijgen steeds meer invloed: men verwacht dat diensten en producten op maat worden aangeboden. Van kleding tot auto’s en van computers tot keukens, allerlei producten kunnen op maat gemaakt worden. In het verleden was een maatoverhemd bijna alleen voorbehouden aan de ‘rich & famous’ doordat hier een gespecialiseerd kleermaker voor nodig was. Nu krijgt iedereen de tools in handen om zelf die specialist te zijn. DPI is gespecialiseerd in het maken van deze tools. Massa-productie wordt mass customization. Dit is niet alleen aantrekkelijk voor de consument, voor de producent biedt het ook voordelen op marge en betere klantrelatie. Configurators van DPI maken dit mogelijk. DPI maakte zijn eerste woningconfigurator in de vorige eeuw (al in 1999 om precies te zijn).

 

beick_beeld

Door technologische ontwikkelingen is mass customization inmiddels betaalbaar én winstgevend en daarmee interessant voor veel van onze klanten. Nu is het vaak nog marketing gedreven productie met als doel de verkoop van zoveel mogelijk standaardproducten. Steeds meer producenten worden binnenkort ook dienstverleners. Een fietsproducent verkoopt dan geen fietsen meer maar ondersteunt haar klant bij het kiezen, maken én onderhouden van de beste fiets. De klant is niet alleen bereid een hoger bedrag te betalen voor deze producten, ze wil er ook langer op wachten. Een directe relatie met de klant zorgt ervoor dat er een sterkere band ontstaat en bedrijven een nog beter inzicht krijgen in de behoefte van haar klanten.

 

Bij mass customization is Supply Chain Management het toverwoord. Nu zijn de meeste productieprocessen ingericht op de massaproductie van gestandaardiseerde goederen. Bij mass customization wordt niet gedacht in gestandaardiseerde goederen maar in gestandaardiseerde onderdelen. Omdat het grootste gedeelte van het product standaard is, kan het gepersonaliseerde stukje – met de onderscheidende kenmerken – op het laatste moment worden geassembleerd. Zaak is dan ook om de consument tools te geven waarmee ze het gewenste product kunnen samenstellen. Men kan nog een stap verder gaan door het samengestelde product direct via het online profiel in de sociale media te communiceren. Dat creëert veel digitale etalages die er natuurlijk visueel zo aantrekkelijk mogelijk uit moeten zien.

delft

Exploded_shirt2

Mass customization vraagt om online programma’s waar gebruikersgemak centraal in staat. Visuele communicatie speelt hier een steeds belangrijkere rol. De configurator in deze voorbeelden volgt geen rigide stappenplan en de beleving van het product staat centraal. Van alle onderdelen zijn 3D-modellen gemaakt en deze zijn gecombineerd met natuurgetrouwe materialen. Hierdoor ziet de online shopper op ieder gewenst moment zijn/haar keuze van verschillende kanten. Via deze online configurator is de klant in staat om met losse onderdelen een compleet product samen te stellen en kan zelf het startpunt en de volgorde kiezen. Hij kan vanaf scratch beginnen of een bestaand model kiezen en deze customizen. Nadat de consument klaar is met configureren kan het product direct op Facebook of Twitter geplaatst worden.

Het gaat allemaal om de beleving. Shoppen is entertainment, zeker online. De klant staat niet langer buiten de organisatie maar neemt de centrale rol op zich in het productieproces. Met hoogwaardige visualisaties en toegespitste technieken geef je producten meer emotionele waarde.

Gouden regels bij mass customization.

DPI hanteert een aantal vuistregels bij het ontwikkelen van configurators

  • Beperk de keuzevrijheid. Hoe meer keuze de klant krijgt hoe ingewikkelder hij het proces ervaart.
  • Geef niet elk onderdeel een aparte prijs. Werken met één vaste prijs voor gepersonaliseerde producten werkt beter dan een aparte prijs voor iedere keuze.
  • Laat opties niet te ver uit elkaar liggen. Hoe extremer de keuze, hoe minder vraag er naar is, dus geef opties die dicht bij het gemiddelde liggen.
  • Zorg dat het product op te waarderen is. Klanten zijn blij als ze een product kunnen upgraden terwijl een downgrade ze juist ontevreden maakt.
  • Je kan een hogere prijs vragen. 20% tot 50% extra voor een uniek product is geen uitzondering.
  • Zorg voor fun tijdens het samenstellen van het product. Met gamification ontstaat een product met een hogere beleveniswaarde.
  • Zet de visuele beleving van het product centraal. Shoppen wordt entertainment en mensen willen zien wat ze krijgen. Laat ze dat dus online zien.